The Invention of Glory – Crítica | Review

B1Ot4r7mKqSThe Invention of Glory – Afonso V and the Pastrana Tapestries

Miguel Ibarra, Donald La Rocca et alii

Qualquer pessoa que siga este meu blogue saberá o quão centrais as tapeçarias de Pastrana são para o trabalho do recriador militar português de 1470-1480 – o melhor e mais completo documento de que dispomos para guiar a nossa investigação. Consequentemente, qualquer obra que se dedique a estudá-las torna-se automaticamente uma obra de referência.

“The Invention of Glory” é de certa forma o catálogo da exposição homónima que circulou por várias cidades americanas e europeias entre 2010 e 2012, com o objectivo de dar a conhecer ao público as tapeçarias e o seu contexto histórico. O  volume encontra-se dividido em  cinco secções – quatro artigos longos, e uma secção com fotografias detalhadas de cada uma das quatro tapeçarias.

O primeiro dos artigos, “The Pastrana Tapestries and Portuguese Expansion in Northern Africa”, de Miguel Ángel de Bunes Ibarra, dá-nos a contextualização histórica necessária para compreender o porquê das tapeçarias – uma visão geral, enfim, da história da expansão portuguesa no Norte de África. Não se compreende muito bem o porquê de ter sido um autor castelhano a lavrar esta secção, considerando que temos académicos portugueses tão ou mais aptos nesta área (caso do Doutor Luís Miguel Duarte), mas não podemos apontar falhas ao que acaba por ser uma óptima introdução ao tema.

Segue-se-lhe “Afonso ‘the African’ and his Army: The Pastrana Tapestries as a Visual Encyclopedia for the Study of Arms and Armor”, de Donald La Rocca, que é essencialmente o que o nome indica: uma abordagem das tapeçarias como uma espécie de armaria bordada, e as ilações que podemos delas tirar sobre o armamento usado em Portugal aquando das campanhas marroquinas de 1471. O artigo, embora soberbamente fundamentado, peca por alguma falta de profundidade – demasiadas peças para cobrir em tão curto espaço. Ainda assim, é uma súmula da maior importância para quem, como eu, se dedica a uma vertente mais bélica da recriação.

O terceiro artigo, “The Pastrana Tapestries and the Panels of St Vincent: Artistic Legacy and Symbolic Memory of the Reign of Afonso V of Portugal”, de Dalila Rodrigues, explora as ligações entre as duas temáticas anteriores e outra peça de arte portuguesa, também já muito falada neste blogue: os Painéis de São Vincente. Explora-se acima de tudo a possível ligação entre o pintor dos Painéis, Nuno Gonçalves, e a criação do desenho das tapeçarias. Esta secção teria sem dúvida beneficiado de uma muito maior extensão, já que a maior parte das questões levantadas são deixadas no ar sem grandes pistas para a sua resolução. Por fim, e após as magníficas fotografias das tapeçarias, o último dos quatro artigos (“The Conservation of the Tapestries at the Collegiate Church of Pastrana”, de Yvan Maes De Wit) expõe de forma muito interessante o processo de fabrico, conservação e restauro destas tapeçarias ao longo dos anos. O volume inclui também uma boa lista bibliográfica no final, de interesse maior para recriadores portugueses e não só.

Em qualquer um dos quatro artigos, a escrita é desenvolta, acessível, de leitura agradável; perfeitamente calibrada para um público não-especializado sem correr o risco de se tornar demasiado chã para estudiosos da área. Podiam ter-se aprofundado mais certas questões? Podiam (principalmente na questão do armamento e da teoria gonçalvina), mas não seria a mesma coisa. Para o recriador histórico militar deste período, e para Portugal, dificilmente haverá melhor obra – não só pelos conteúdos, mas também pela beleza intrínseca do livro-objecto, com excelentes fotografias das tapeçarias. Recomenda-se vivamente.

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The Invention of Glory – Afonso V and the Pastrana Tapestries

B1Ot4r7mKqS

Miguel Ibarra, Donald La Rocca et alii

Any long-time reader of my blog will know how absolutely central the Pastrana tapestries are for any Portuguese military reenactment of 1470-1480 – they are undoubtedly the best and most complete source we have on which to base our research. Consequently, any book dedicated to studying them automatically becomes a reference work.

“The Invention of Glory” serves as the catalogue of the exhibition with the same name, an event which toured several American and European cities between 2010 and 2012 with the aim of making the tapestries and their historical context known to the public. The book is divided into five sections – four long articles, and a section with detailed photographs of each of the four tapestries.

The first of the articles, ‘The Pastrana Tapestries and Portuguese Expansion in Northern Africa’, by Miguel Ángel de Bunes Ibarra, gives us the necessary historical context to understand the tapestries – an overview, in short, of the history of Portuguese expansion in Northern Africa during the 15th century. It is puzzling to me why a Spanish scholar  was employed to write this section, considering that we have several Portuguese academics who are just as capable (if not more more capable even; Luís Miguel Duarte, for example, an expert on the topic), but that is otherwise the only flaw in what is a great and succint introduction to the topic.

‘Afonso ‘the African’ and his Army: The Pastrana Tapestries as a Visual Encyclopedia for the Study of Arms and Armor’, by Donald La Rocca, comes next, and it is pretty much what it says on the tin: regarding tapestries as some sort of embroidered armoury, and pointing out what we can learn from them vis-a-vis weapons and armour in Portugal during the Moroccan campaigns of 1471. Though the article makes use of some superb sources, it does lack some depth – too many pieces to cover in such a short amount of space. Even so, it is a summary of the greatest importance for those of us who, like myself, dedicate themselves to the military aspects of reenactment.

The third article, ‘The Pastrana Tapestries and the Panels of St Vincent: Artistic Legacy and Symbolic Memory of the Reign of Afonso V of Portugal’, by Dalila Rodrigues, explores the connection between the two previous themes and another piece of Portuguese art, one which I’ve also covered extensively in this blog: the Saint Vincent Panels. Dalila Rodrigues focuses particularly on the link between the painter of the Panels, Nuno Gonçalves, and the creation of the tapestries’ cartoons. This section of the book would undoubtedly have benefited from a few extra pages, since it raises too many issues which it does not solve. Finally, and after the magnificent high-resolution photographs of the tapestries, the last of the four articles (“The Conservation of the Tapestries at the Collegiate Church of Pastrana”, by Yvan Maes De Wit) details the manufacturing, conservation and restoration process of these tapestries over the years. The book also includes a good section on bibliography at the end, great for Portuguese reenactors and 15th century reenactors in general.

Each and every one of the four articles is written in an easy, straightforward manner, pleasant to read and perfectly calibrated for a non-specialised audience – without running the risk of being too shallow for medievalists and other historians. Could it have gone further on certain topics? Most definitely (mainly on armaments), but that in no way means that this work is a bad one. For any military reenactors of this period in Portugal, there is hardly a better book around – not only for its contents, but also for the intrinsic beauty of the book itself, with its gorgeous layout and excellent photographs of the tapestries. I cannot recommend it enough.

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